Εκλογές το φθινόπωρο του 2017 λόγω αποτυχίας του προγράμματος;


Προβλέπω ότι μετά το τέλος της αξιολόγησης που θα ξεκινήσει στις 24 Μαΐου ότι ο Τσίπρας θα κάνει ανασχηματισμό ενώ σε εκλογές θα οδηγηθούμε κατά το Φθινόπωρο του 2017 ή αρχές του 2018 το αργότερο.

 Θα προσπαθήσω να τεκμηριώσω το συλλογισμό μου . Λόγω της μεταρρυθμιστικής ολιγωρίας της κυβέρνησης αλλά και των capital controls , όλοι οι στόχοι που είχαν τεθεί τον Ιούνιο του 2014 αναπροσαρμόστηκαν ώστε να εναρμονίζονται με την νέα οικονομική πραγματικότητα .  Οι δημοσιονομικοί στόχοι έχουν ως εξής : η κυβέρνηση Τσίπρα για το 2016 πρέπει να επιτύχει πρωτογενές πλεόνασμα 0,5% του ΑΕΠ,  1,75% του ΑΕΠ για το 2017 και πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ για το 2018. Σε περίπτωση που έχουμε απόκλιση από το στόχο θα σκάει ο αυτόματος «δημοσιονομικός κόφτης » που θα περικόπτει τις κρατικές δαπάνες έως ότου το πρωτογενές αποτέλεσμα εξισωθεί με τους στόχους . Αυτές οι επιπρόσθετες περικοπές του «κόφτη» προστίθενται στα προσυμφωνηθέντα μέτρα των 5,4 δις.€ για την τριετία του μνημονίου . Το μνημόνιο 3 λήγει το καλοκαίρι του 2018 και η κυβέρνηση πρέπει να πάρει μέτρα 1,3 δισ.€ για το 2016, 2,8 δισ.€ για το 2017 και 1,3 δισ.€ για το 2018. Υπόψη ότι τα capital controls θα τα έχουμε τόσο για όλο το 2016 όσο και για τουλάχιστον το πρώτο εξάμηνο του 2017, και βλέπουμε ! Στην Κύπρο τα είχαν για 2 ολόκληρα χρόνια. Capital controls  συνεπάγεται  αναιμική ανάπτυξη , ή ύφεση λόγω της μειωμένης ιδιωτικής κατανάλωσης, και έλλειψη ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων έναντι των πολυεθνικών που δανείζονται απέξω.

Ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2016 είναι μικρός ( +0,5% του ΑΕΠ) και ίσως επιτευχθεί . Η φοροκαταιγίδα άμεσων και έμμεσων φόρων  του 2016 έχει ένα διττό αντίκτυπο στην οικονομία και στα κρατικά έσοδα :
α) ένα θετικό αντίκτυπο στα έσοδα του 2016 γιατί  οι έμμεσοι φόροι πλήττουν τους πάντες (φτωχούς και πλούσιους) αλλά  είναι υψηλής βραχυχρόνιας απόδοσης ως προς τα κρατικά έσοδα. Άρα αυτοί οι φόροι θα αυξήσουν τα κρατικά έσοδα του 2016.

β)έναν αρνητικό αντίκτυπο στο ΑΕΠ για τα έτη 2017 και εντεύθεν,  και οπότε μειωμένα κρατικά έσοδα για το 2017 . Τα μέτρα για να εκδηλώσουν τις αρνητικές τους συνέπειες χρειάζονται 10-12 μήνες , αυτό είναι το διάστημα χρονοωρίμανσης τους ! Οι Lucas &Sargent έλεγαν ότι τα μέτρα που υιοθετείς στον χρόνο t εμφανίζουν τις αρνητικές επιπτώσεις τους στον χρόνο  t+1, t+2, t+3…t+n.

Υπόψη, το έτος 2017 έχουμε ένα δημοσιονομικό στόχο τριπλάσιο του 2016 (πρωτ.πλεόνασμα 1,75% του ΑΕΠ)  και μέτρα διπλάσια του 2016 (2,8 δισ.€)  . Σε αυτό το έτος θα συνυπολογίσουμε και τον αντίκτυπο των μέτρων του 2016 . Ακόμα και αν επιτευχθεί ο στόχος του 2016 αποκλείεται να πιάσουμε το στόχο του 2017. Αν έχουμε για το 2017 πρωτογενές έλλειμμα -1% του ΑΕΠ , θα σκάσει ο κόφτης και το -1 θα πρέπει να γίνει +1,75. Αυτό σημαίνει 5 δισ.€ επιπρόσθετα μέτρα . Σύνολο μέτρων για το 2017 περί τα  8δισ.€ (=5+2,8). Κάτι τέτοιο αποκλείεται να το αντέξει η κοινωνία και θα είναι αδύνατον για την κυβέρνηση Τσίπρα να το διαχειριστεί  .
Τα δημοσιονομικά μεγέθη της ελληνικής οικονομίας για το 2017 θα δημοσιευθούν από την Eurostat  τον Απρίλιο του 2018. Αν πραγματοποιηθεί το άνωθεν σενάριο , η κυβέρνηση Τσίπρα θα προσπαθήσει να κάνει « ηρωική» έξοδο πριν από αυτήν την ημερομηνία .  Θα το πράξει είτε το φθινόπωρο του 2017 είτε τον  Ιανουάριο του 2018.

Ακόμα και στην πιο παλαβή υπόθεση εργασίας όπου πιάσει το στόχο του 2017 (εγώ προσωπικά το αποκλείω) , αποκλείεται να επιτευχθεί ο στόχος του 2018 (πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ) . Το έτος 2018 θα εκδηλωθούν οι αρνητικές συνέπειες στην οικονομία της φοροκαταιγίδας  του 2016 και 2017, συν τα 1,3 δις.€  επιπρόσθετα μέτρα για το ίδιο έτος.

 Αυτά χωρίς να υπολογίσουμε εξωγενείς παράγοντες όπως τη λαθρομετανάστευση και κοινωνικές εξεγέρσεις  που και αυτά έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην οικονομία.  Έχουμε 60.000 λαθρομετανάστες στην πατρίδα μας , οι οποίοι επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό , και η συμφωνία μεταξύ ΕΕ και Τουρκίας για την επαναπροώθηση των μεταναστών  είναι εντελώς στον αέρα από τη στιγμή που ο Ερντογάν παραίτησε τον πρωθυπουργό Νταβούτογλου . Οπότε μπορεί να έχουμε αναθέρμανση του μεταναστευτικού αυτό το καλοκαίρι , με τα σύνορα στις βαλκανικές χώρες να είναι ερμητικά κλειστά . Κοινωνικές εξεγέρσεις μπορεί να έχουμε γιατί ο Σύριζα έχει εξαντλήσει στην κοινωνία την διττή του ιδιότητα: της συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης ταυτόχρονα. Δείτε για παράδειγμα τον Μιχελογιαννάκη ο οποίος πέρασε από το ΠΑΣΟΚ, τη ΔΗΜΑΡ και το Σύριζα.  Έχει ψηφίσει και τα τρία μνημόνια και αντιπολιτεύεται τον εαυτό του. Το μνημόνιο 3 το ψήφισε με δόξα και τιμή για να μην είναι αυτός που θα ρίξει την «πρώτη φορά αριστερά » και μετέπειτα κατέβαινε στους ψηφοφόρους του και αντιπολιτευόταν τον εαυτό του λέγοντας τους ότι θα παλέψει για τα δίκια τους . Τα ψέματα θα τελειώσουν μόλις οι φορολογούμενοι  πάρουν στα χέρια τους τα εκκαθαριστικά σημειώματα της Εφορίας.

Όσον αφορά τα δημόσιο χρέος της χώρας, στο Eurogroup στα τέλη Μαΐου θα τεθεί απλώς ο «οδικός χάρτης αντιμετώπισης του χρέους »,  ενώ η σοβαρή συζήτηση θα υλοποιηθεί το 2018 ,κατά το τελείωμα του προγράμματος. Τα ίδια μας έλεγαν από την εποχή του μνημονίου 1 . Κάθε φορά μας λένε ψηφίζουμε το μνημόνιο για να ξεκινήσει ο ουσιαστικός διάλογος διευθέτησης του δημοσίου χρέους . Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι δεν πρόκειται να γίνει άλλο «κούρεμα» της ονομαστικής αξίας του χρέους (το έκαναν ανεπιτυχώς με το PSI). Ούτε το επιτόκιο πρόκειται να μειωθεί. Το μόνο που θα δώσουν είναι μια επιμήκυνση της  προεξόφλησης των δοθέντων πακέτων για 10 χρόνια . Στην επιμήκυνση δεν πρόκειται να συμπεριληφθούν τα διακρατικά δάνεια (52 δισ. €) και τα 30 δισ.€  που πήραμε από  το ΔΝΤ.  Υπάρχει η πιθανότητα το ΔΝΤ να αποχωρήσει και ο ESM (ευρωπαϊκός μηχανισμός σταθερότητας) να πληρώσει στο ταμείο τα 30 δισ.€  που του χρωστάει η Ελλάδα και έτσι  ο Σόιμπλε να κάνει το απόλυτο κουμάντο στη χώρα μας.  Το ΔΝΤ ακόμα ζητάει νέο κούρεμα χρέους και η Γερμανία θέλει να το ξεφορτωθεί .  Επίσης το ΔΝΤ ελέγχεται από την Αμερική και η Γερμανία δεν θέλει τρίτους να παρεμβάλλονται στην ΕΕ.

Προξενεί δέος η έκθεση του ESM για την ανάπτυξη στην Ελλάδα : προβλέπουν ανάπτυξη 3,1% για το 2018, 2,8% για το 2019 ,2,5% για το 2020, 1,5% για το 2025. Πως θα τα πετύχουν αυτά, με φόρους;  Με 29% φόρο εισοδήματος στις εταιρίες , 100% προκαταβολή φόρου και 15% φορολογικό συντελεστή στα μετοχικά μερίσματα; Το δε ΔΝΤ προβλέπει το δημόσιο χρέος της Ελλάδας το 2060 να είναι στο 105% του ΑΕΠ (το καλό σενάριο) ενώ βάσει του κακού σεναρίου …. θα ξεπεράσει το 258% του ΑΕΠ το 2060!!!!!   

Αυτό εν ολίγοις είναι το πλαίσιο στο οποίο βρισκόμαστε και προβλέπω το φθινόπωρο του 2017 ή τον Ιανουάριο του 2018 εκλογές στην ελληνόφωνη Δημοκρατία της Βαϊμάρης. Μέχρι τότε κανείς Συριζαίος δεν θα αποκλίνει από την κομματική γραμμή γιατί αν πάνε πρόωρα σε εκλογές θα εξαερωθούν πολιτικά  . Για να δούμε αν θα βγω αληθινός στις προβλέψεις μου.



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η περίφημη ρήση του Γεννάδιου Σχολάριου. Άλλη μια μεγάλη απάτη των νεοπαγανιστών λωποδυτών κατά της Ελληνορθοδοξίας

Ποιοι άνοιξαν τα σύνορα της Ελλάδος;

Κιναιδισμός και ψυχοπνευματικά προβλήματα